fbpx

Погода

Незабаром два морських порти України передадуть в концесію інвестору

   Суспільство

Навіть перші економіки світу використовують її і добре на цьому заробляють. Концесія, іншими словами, державно-приватне партнерство на взаємовигідних умовах. Працює цей механізм наступним чином – приватні компанії беруть у користування масштабні державні об’єкти, реконструюють, отримують прибуток від експлуатації і відповідно платять державі відсотки. Таким чином громадяни отримують якісні послуги, а держава і інвестор ще й на цьому добре заробляють. Для України такі відносини – щось новеньке. Через це і чиновники, і громадяни сприймають таке партнерство з острахом. Раз в світі працює ефективно, чим ми гірші? Подумали в уряді та ініціювали відповідний законопроект про концесію в Україні. Він буде пілотним і стосуватиметься поки виключно морських портів.

ВОЛОДИМИР ОМЕЛЯН – МІНІСТР ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ:
“Концесія – це саме той механізм, який дасть максимальні надходження до державного бюджету, збереже державну власність як національне надбання, створить нові робочі місця, залучить іноземні інвестиції. У випадку двох морських портів вперше в Україні ми маємо техніко-економічне обгрунтування та заявки від більш ніж 20 міжнародних компаній, що готові взяти участь у тендері”

Ціллю інвесторів для концесійних угод все частіше стають стратегічні об’єкти: залізні дороги, аеро та морські порти. Та боятися нічого, як показує світовий досвід. Найяскравіші приклади успішних концесійних угод – турецький авіхаб – міжнародний аеропорт Ататюрка. Свого часу приватна компанія взяла його в експлуатацію на 15 років та інвестувала два з половиною мільярди доларів. Сьогодні стамбульке летовище лідер за пасажиропотоком серед країн Європи. На рівні з аеропортом такі інфраструктурні перлини, як Євротунель під Ла-Маншем, найвищий у світі транспортний міст Віадук Мійо. В Україні поки почнуть з морських портів. Відповідний проект закону про концесію вже ухвалили у першому читанні. Наразі його доопрацьовують і готують до остаточного голосування парламентарів. В адміністрації морських портів України такій перспективі дуже раді.

Один із вже реалізованих інвестиційних проектів в Україні можна назвати концесією. Ще у 2010 році в аеропорт “Жуляни”, тепер міжнародний аеропорт “Київ” зайшов інвестор. Де-юре сторони підписали договір оренди на 49 років, де-факто – концесії. Компанія отримала у користування лише будівлі – а саме старі термінали, склади, готель та автобазу. І взяла на себе зобов’язання: щорічно платити оренду в розмірі 6% від вартості майна, побудувати новий міжнародний термінал, працевлаштувати колектив, погасити борги підприємства. Вже за рік після підписання угоди компанія виконала всі ці умови.